Du selger tjenester hvor du tar deg betalt for en service eller en opplevelse. Det kan være at du driver frisørsalong, restaurant, klatresenter osv. osv. Bedriften setter en pris på tjenesten eller opplevelsen som til sammen skal gi dekning for kostnadene til bedriften og et overskudd til videre utvikling.
I denne «bransjen» handler mye om god planlegging av bemanning siden personal ofte er den største kostnaden i bedriften. Med god kjennskap til variasjoner i behov for ansatte på jobb kan en holde kostnadene ned på riktig nivå og få bedre drift. Denne planleggingen legger grunnlaget for et budsjett som varierer etter hvor stor etterspørsel det er etter tjenestene til forskjellige tider på året.
Budsjettet gir igjen føringer for hvordan likviditeten (bankbeholdningen) vil se ut gjennom året. Når en så måler faktiske tall gjennom året opp mot budsjettet kan en se tidlig om en blir nødt til å foreta seg noe. Det er dette som gir god styring og mulighet til å satse om en ser at etterspørselen er stor eller ta ned kostnadene og aktiviteten om etterspørselen er mindre. Det er så mye bedre å ha en plan enn å føle at alt «flyter».
Det kan være mye å lære av konkurrentene i forhold til hvilke marginer en kan forvente eller strekke seg etter. Kanskje kan problemet være at prisene til bedriften er for lave og at markedet tillater en høyere pris?
Ta kontakt med oss så hjelper vi deg med økonomien i din bedrift. Vi ønsker være en støttespiller som både kan være en diskusjonspartner og en rådgiver, slik at du kan konsentrere deg om driften og ta riktige beslutninger.
Se våre kontaktsider for mer informasjon om hvordan du kan kontakte oss.
Du må godta vår personvernerklæring for å kunne benytte vårt kontaktskjema.