«Likviditet betyr betalingsevne, og er et økonomisk uttrykk for evnen til å kunne betale løpende utgifter som regninger, lønn, utviklingskostnader, skatt m.m. God likviditet betyr at man har mulighet til å dekke forventede og uforutsette utgifter.»
Likviditetsproblemer kan føre til insolvens – insolvens kan bety at bedriften går konkurs. Derfor vil vi gi noen eksempler på daglige tiltak for å bedre likviditeten.
Totalt spart 1 måned kredittid.
Bedriften omsetter årlig for 12 mill kroner/1 mill i måneden. Saldo på bankkonto blir 1 mill større.
Selgerne i bedriften vil gjerne ha varelageret så stort og innholdsrikt som mulig. Dette gir mulighet for god service til kundene som kan få levert varen over disk med en gang. Men det kan også være kostbart. Varer som blir liggende på lager blir raskt ukurante og medfører tap. Samtidig vil varer på lager binde kapital. En vurdering av varelagerets kvalitet og størrelse sett i forhold til omsetning og kundekrav kan være et godt tips. Reduserer man varelageret vil man tilsvarende kunne øke fri likviditet.
Er løpetiden på lånet «riktig»? Bør vi snakke med banken om refinansiering som gjør noe med våre avdrag?
Resultatet i bedriften påvirkes av likviditeten. Dårlig likviditet medfører høyere kostnader som for eksempel høyere belastning av kassekreditt og økte rentekostnader. Tilsvarende bidrar også god likviditet til det motsatte. Og det er spesielt enkelt å se dette når du oppnår gode rabatter pga. din betalingsevne, eller når banken holder renten lav pga. lav risiko. Det største utslaget får du kanskje gjennom bedriftskultur og arbeidsmiljø. Dårlig likviditet skaper dårlig stemning gjennom daglig leder og eventuelt andre som har ansvaret for å betale løpende utgifter til riktig tid. Legg litt arbeid i god likviditetsstyring så vil hele bedriften ha det bedre.
Kontakt Fredrik:
«Berg Økonomi – Trygg Kompetanse & Offensiv Rådgivning»